SIONER FILMRECENSIONER RECENSIONERRECENSIONRE

JANE EYRE
Regi: Cary Fukunaga, 2011
Medverkande: Mia Wasikowska, Sally Hawkins, Michael Fassbender m.fl.
Premiär: 1 februari

Det inleds isande tragiskt. Efter föräldrarnas död möter Jane isande känslokyla på en flickskola där hon enligt mostern ska lära sig hyfs. Senare tar hon anställning som guvernant hos den excentriske rikemannen Mr. Rochester. Kärlek uppstår såklart men Rochester ruvar på en gruvlig hemlighet som hotar att krossa deras gemensamma framtid. Jane Eyre innehåller allt man kan förvänta sig av ett klassiskt kostymdrama. Dramatiskt så det förslår men också riktigt underhållande. Första halvan av filmen är både jobbig och i vissa stunder spökligt spännande för att sedan övergå i mer klassisk kärleksberättelse à la Jane Austen. Här blir det också lite för långdraget för att riktigt övertyga mig att sätta en fyra i betyg, men det var baske mig bra nära.
JONAS DANIELSSON

TRUE BLOOD, SÄSONG 1-3
Skapad av: Alan Ball, 2008 – 2010
Medverkande: Anna Paquin, Alexander Skarsgård, Stephen Moyer m.fl.

Visst vet alla allt om den här serien nu? Vampyrer lever mitt bland oss, dricker syntetiskt blod om de är snälla och människor om de är dumma. Men det pågår också andra övernaturliga saker och kampen om mänsklighetens eller vampyrernas överlevnad tar besynnerliga vägar.
Det stora problemet med True Blood är hur seriens kvalitet haltar och ibland blir överdrivet löjlig. Likaså förstör den översexuella tonen en hel del. Visst har vampyren alltid tänjt på de sexuella reglerna men i en tid när sexuella bilder är lika legio som ströbröd blir det väl ändå ganska trist. Lyckas man ändå ha lite överseende och kämpa vidare i seriens nedgångar är det underhållande förströelse när barnen somnat.
JONAS DANIELSSON

TRESPASS
Regi: Joel Schumacher, 2010
Medverkande: Nicholas Cage, Nicole Kidman, Emily Meade m.fl.

Diamantmäklaren Kyle bor i ett avlägset lyxhus och som alla avlägsna lyxhus intas det strax av illvilliga skurkar som vill åt diamanterna. Ett grymt gisslandrama utspelas strax och Kyle visar sig vara en synnerligt hård nöt att knäcka.
Joel Schumacher har en del bra, och en hel del dåliga, filmer på sitt samvete. Tresspass är en slags mellanfilm som är rätt okej underhållning för stunden. Tyvärr för smart för sitt eget bästa och klichéerna gör att filmen tappar tempo – jag menar, hur många gånger kan man hålla ett vapen mot ett huvud? Filmens upplägg att offret är hårdare än förövarna gör ändå Tresspass till en hyggligt intressant invasionsthriller.
JONAS DANIELSSON

SUPER 8
Regi: J.J. Abrams, 2011
Medverkande: Elle Fanning, Joel Cortney, Noah Emmerich m.fl.
Premiär: 14/12

Ibland gillar man att blanda drinkar med bara det allra godaste. Detsamma gäller i Super 8, tar man lika delar Stephen King och Steven Spielberg får man nämligen den perfekta cocktailen för ett skönt matinéäventyr. Här finns allt från kompisgänget, nörderier, vuxenvärldens konspirationer och ett kollapsande totalt överdrivet monsterslut. Hade jag varit runt tio år hade jag redan sett den här filmen trehundra gånger och gett den en femma varje gång. Nu är jag tyvärr inte lika givmild, men ser fram emot att återupptäcka den genom barnen om ett par år.
JONAS DANIELSSON

BRIDESMAIDS
Regi: Paul Feig, 2011
Medverkande: Kristen Wiig, Maya Rudolph, Rose Byrne m.fl.

Bridesmaids är som en grabbfilm med enda skillnad - den att det handlar om tjejer, eller vänta: den är också smart, kärleksfull och rolig – se där, ytterligare tre skillnader. Annies liv är på väg mot botten och när bästisen Lillian förlovar sig rasar det sista halmstrået. Desperat försöker hon hålla kvar sin bästa vän när hon seglar bort, inte mot den blivande maken, utan en ny väninna. Genom att försöka alltför mycket håller hon också på att helt förstöra vänskapen. Bridesmaids är en genuint rolig film som levererar mer än man kan tro. Tycker du inte att tjejer ska spy, ha sexuell aptit och göra bort sig? Då kan du titta på Bridesmaids tills du ändrat uppfattning (tycker du detsamma om killar är det ok).
JONAS DANIELSSON

BARNEYS MÅNGA LIV
Regi: Richard J. Lewis, 2010
Medverkande: Paul Giamatti, Rosamund Pike, Dustin Hoffman m.fl.

Just den här dagen börjar osedvanligt dåligt för Barney. En ny bok som pekar ut Barney som skyldig till ett gammalt mord. Det sätter igång Barneys minnesbank och genom brottstycken får vi uppleva livet som ung idealist, genom tre skilsmässor och ett par dödsfall fram till nuet. Det här hade lätt kunnat bli en megahöjdare men tyvärr skaver filmen lite då den vill berätta för mycket. En vanlig sjukdom då det handlar om att översätta en bok till filmduken. Som tur är briljerar Paul Giamatti i huvudrollen och Dustin Hoffman än mer i rollen som pappan. Pappan är verkligen en karaktär att älska. Exakt så ska jag bli...
JONAS DANIELSSON