SPELRECENSIONER

BLACK KNIGHT SWORD
PS3, PSN, XBLA, Xbox 360

Black Knight Sword ser vid första anblicken ut som ett sidescrollande plattformsäventyr som hämtat från 80-talet, fast såklart utan pixelgrafiken. Problemet är dessvärre att det stannar där och blir inte mer. Som den svarte riddaren (som vi aldrig får veta så mycket om) springer, hoppar och fäktas man med fiender med fruktansvärd design. Den övergripande designen är bland det sämsta jag sett och när utvecklarna dessutom valt att ha ett teatertema i förgrunden rinner bägaren över för min del. Det känns ändå knappast som att spelet utspelas på en teaterscen. Den vidriga designen kunde jag ha haft överseende med om det bara hade varit roligt att spela, men hopplöst fantasilös spelkontroll tillsammans med oinspirerande plattformsmoment gör det nästan smärtsamt att spela vidare. Till sist slår den menlösa storyn spiken i kistan för Black Knight Sword som jag inte kan rekommendera till någon.
MATHIAS LINDER

UNCHARTED: FIGHT FOR FORTUNE
PS Vita

Uncharted: Fight For Fortune handlar inte om ett nytt skattsökaräventyr med allas vår Nathan Drake på krigsstigen. Istället har utvecklarna bakom Uncharted: Golden Abyss utvecklat ett omgångsbaserat kortspel där två spelare lägger spelkort på en spelplan för att vinna. Korten innehåller karaktärer ifrån samtliga Uncharted-spel där karaktärerna har olika styrkor och svagheter gentemot varandra. Varje spelares avatar är vad korten ska försvara och när man slagit sig igenom motståndarens led av kort kan man åsamka skada på dennes avatar vilket är vad det hela handlar om. Utöver karaktärskort finns bland annat kort som läggs på karaktärerna för att förstärka dess befintliga egenskaper så visst har spelet ett någorlunda taktiskt djup. Fight For Fortune har inte grafik och musik som vanliga spel men den övergripande designen i menyerna och ljudeffekterna ifrån serien bidrar ändå till att spelet känns som just Uncharted.
MATHIAS LINDER

RATCHET & CLANK: Q FORCE
PS3, PS Vita

När Ratchet & Clank gör ny entré i spelvärlden är det till min besvikelse inte i form av ett klassiskt upplägg. Istället för att avancera genom berättelsen för att slutligen spöa en riktig antagonist har Insomniac valt att prova nya grepp. Radarparet kämpar med hjälp av Captain Qwark för att försvara ett antal generatorer belägna på olika planeter. Fienden attackerar ursinnigt för att demolera vad hjältarna så tappert försvarar. Det blir dock inte tillfredsställande eftersom man sällan kan ta sig ifrån platsen man försvarar för att utföra sidouppdrag och samla in valuta för att uppgradera sina vapen utan att fienden lyckas få övertaget och det blir Game Over. Den stress detta medför lindras en aning om två spelare samarbetar, men överlag saknar
Ratchet & Clank: Q Force variation och banorna är för få till antalet. Även om det inte är ett fullprisspel hade jag hoppats på mer.
MATHIAS LINDER

GAME PARTY CHAMPIONS
Wii U

I Game Party Champions får man möjlighet att spela sig genom ett antal minispel med hjälp av Gamepaden och stylusen. Efter en allmänt vidrig filmsekvens som inledning ger man sig i kast med spelets minispel. Man inser snabbt att precisionsmomenten går horribelt dåligt eftersom man oftast – beroende på vilket minispel – får se sin egen planhalva på Gamepaden samtidigt som man måste kika upp på teven för att se vad som händer på motståndarens planhalva. Resultatet blir att man inte hinner uppfatta vad som händer på den egna planhalvan samtidigt som man helt enkelt inte orkar med att titta upp på teven hela tiden. Skulle man ändå mot förmodan få in en träff och skyffla över exempelvis bollen på motståndarens planhalva är det oftast en turträff det handlar om och inget man blir särskilt glad över. På det stora hela känns spelet buggigt och ogenomtänkt och man undrar ju liksom hur Game Party Champions kunde släppas i detta skick?
MATHIAS LINDER